لوگو چیست؟
لوگو یا نشان به نگارهای گفته میشود که با بهرهگیری از خط و سطوح هندسی و چیدمان هوشمندانه مبتی بر اصول زیبایی شناسی و مبانی تجسمی به باز نمایی هویت یک سازمان، شرکت، گروه انسانی، کالا و … بپردازد، به گونهای که قادر باشد بیننده را به صورت سریع و بی واسطه به واجد خود ارجاع دهد و آن را از سایر نمونههای مشابه متمایز نماید.
سالها است که لوگوها در عرصه سیاسی (روی پرچم کشورها، گروهها و احزاب سیاسی)، اقتصادی (سمبل برندهای تجاری)، نظامی، فرهنگی( نشریات و…) و حتی اشخاص به عنوان یک عامل کلیدی جهت معرفی و ارائه وجه تمایز صاحبانشان ایفای نقش مینمایند. از اینرو طراحان با تکیه بر دانش طراحی و در نظر گرفتن ویژگی محصول یا جامعه هدف سفارش دهنده، به هدایت مفاهیم ناب در مجرای قلم خود میپردازند.
انواع لوگو
لوگو را بر اساس عناصر بصری بکار رفته از جمله نوشته٬ شکل و آیکن و ترکیب این المانها تقسیم بندی و طراحی مینمایند که میتوان آنها را به سه گروه کلی تقسیم کرد:
۱- استفاده از عامل تصویری(آیکون٬ سمبل٬ پیکتوگرام) ۲- استفاده از عامل نوشتاری (مونوگرام٬ لوگوتایپ. وردمارک٬ تایپ بیس) ۳- ترکیب عوامل نوشتاری و تصویری (لوگوی ترکیبی)
استفاده از تصاویر در طراحی لوگو (Iconic/Symbolic)
در این نوع از لوگو٬ نمادها یا نشانههای تصویری٬ شکلها٬ِ المانها و تصاویری که معرف نام٬ شغل٬ حرفه و برنِد مورد نظر است استفاده میشود.
پیکتوگرام (Pictogram)
پیکتوگرام، معرف یک مکان (مانند بیمارستان، هتل یا رستوران و….) و نشانگر یک کنش یا هشدار آن (علائم راهنمایی٬ عدم استعمال دخانیات و…) بوده و حتی روی کالا (مانند علائم بازیافت و توضیحاتی درباره نگهداری در مکان یا دمای خاص و..) استفاده میشود.طراحی پیکتوگرام باید به شکلی باشد که برای بیشتر مردم دنیا با هرزبان و سطح تحصیلاتی قابل فهم و استفاده باشد.
استفاده از نوشتار(Logotype/Wordmark)
لوگوتایپ به استفاده از متن در طراحی گرافیک اطلاق می شود. متن میتواند نام موسسه٬ شرکت٬ و یا نام فرد باشد. در طراحی لوگو تایپ، نام برند و کمپانی به صورت نوشتار استفاده میشود. یکی از مهمترین خصوصیان در لوگوتایپ٬ خوانایی در هنگام تغییر سایز لوگو است به گونه ای که هر اندازه لوگو را کوچک یا بزرگ کنید به راحتی خوانده شود و تغییره فرم ندهد.
استفاده از Monogram
در طراحی مونوگرام٬ به جای تصویر٬ تنها از یک حرف یا حروف اختصاری برند و کمپانی استفاده میتواند.
استفاده از Type-Based Logo
استفاده از نوشتار نام برند و یا شرکت٬ به طریقی که مفهوم و یا شکلی را بسازد. معمولا در ایران لوگوهای تایپ بیس را به اشتباه با نام لوگوی ترکیبی یا لوگو تایپ مینامند. وجه اشتراک هرسه استفاده از کلمه و حروف در طراحی گرافیک لوگو است اما تفاوت آن با لوگو تایپ استفاده خلاقانه از فرم و شکل حروف و تبدیل آن به یک المان و یک شی است.
ترکیب نوشتار و تصویر یا لوگوی ترکیبی (Marks Combination)
در طراحی لوگو ترکیبی همانطور که از نامش مشخص است از ترکیب ( تصویر+ نوشتار) استفاده میشود.
نشانههای یک لوگوی خوب:
زیبایی در عین سادگی. شلوغی و پیچیدگی همواره باعث سردرگمی مخاطب میشود و استفاده از طرح در چاپ و اندازههای متفاوت را دشوار میسازد.
هماهنگی با موضوع٬ مفهوم و ساختار برند.در این صورت با یک نگاه از سوی مخاطب، خصوصیات و فعالیت برند برای وی آشکار خواهد شد.
رعایت اصول طراحی، زیباشناختی و مبانی بصری نظیر تناسب خطوط، رنگ مناسب و… از ملزومات اصلی لوگوی خوب است.
با کوچک یا بزرگ کردن لوگو تناسب و جلوه خود را از دست ندهد. این مسئله در چاپ، بسته بندی و یا طراحی وب و تیزر تبلیغاتی نمود حیاتی دارد!
وجود نگاه خلاقانه در طرح به ماندگاری آن در اذهان مخاطبان افزده و دستیابی به هدف مورد نظر برند را تضمین خواهد نمود.
به قلم: کمال محمدی مجد/مدیر نگارستان مهر/ ۱۷-۰۹-۱۳۹۴ خورشیدی/تذکر: اقتباس از مطالب با ذکر نام نویسنده و منبع بلا مانع است.به نقل از مستر تیزر