با قوت گرفتن کسب و کارهای اینترنتی و توفیق برخی از پیشگامان این عرصه نظیر دیجی کالا که از بازدید کننده بالایی برخوردار بودند، افراد زیادی به فکر تأسیس چنین فروشگاههایی افتادند و بالتبع نیازمند قالب مناسب برای وبسایت خود بودند. دیجی کالا بعنوان پیشگام این صنعت که خود متأثر از مدل خارجی آمازون بود موجب شد تا چشم بازدیدکنندگان ایرانی به صفحات آن عادت کند و در نتیجه سفارش دهندگان قالب نیز از طراحان الگویی نظیر قالب دیجی کالا طلب میکردند. این جریان موجب شد تا موجی از طرحهای اقتباسی از قالب وبسایت دیجی کالا توسط طراحان وب ایرانی به فروشگاههای ملزومات وب نظیر راست چین و ژاکت و نظایر آنها سرازیر شوند. قالبهایی نظیر دیجی لند، ریماپلاس، نیکی کالا، زنبیل، نیوکالا، دیجی رادو، دیجی روک، دیجی شاپ، ایران کالا، مگافایل، پرسون، کانی شاپ، بیگی کالا، مارال و ده ها نام دیگر تنها نمونههایی در دسترس عام هستند که با این رویکرد عرضه شدهاند و برخی طراحان نتوانستند حتی از دو واژه “دیجی” و “کالا” نیز در نامگزاری کارشان فاصله بگیرند!
اما شاید بتوان به جرأت گفت که حلقه مفقوده روند طراحی قالب وب در رسیدن به نوآوری در عین اقتباس چهارچوبهای نمونه مرجع، عدم آشنایی طراحان وب با اصول زیبایی شناسی و مبانی تجسمی است و آفت بدتر، پرهیز طراحان وب از تماس و مشورت با طراحان گرافیک مجرب است که به لحاظ انزوای طراح و ترجیح فعالیت خصوصی و انفرادی بر کار تیمی، مسیر طراحی محصول ایشان را در حوالی طرح مرجع اقتباس متوقف نموده و از معایب بصری کار خود غافل میشوند. از این رو برخی طراحان بر افزایش امکانات و ماژولهای قالب خود متمرکز میشوند تا به جذب مخاطب بیشتر بپردازند.
شاید عدد فروش قالبهای مورد مثال فوق شاهد خوبی بر موفقیت آنها نباشد( زیرا فروشندگان برای کسب رتبه بالای فروش اقدام به برگزاری جشنواره تخفیف میکنند) ولی تجربه من بعنوان یک مدرس ارشد هنرهای تجسمی میگوید: اگر یک قالب وب اقتباسی با امکانات مناسب در مقابل نوع مشابه و برابر آن (به جهت امکانات، قیمت و سطح پشتیبانی) کم میفروشد، یقیناً چیزی متمایز از امکانات و قیمت را ندارد که همان زیبایی بصری است!
بعنوان یک گرافیست با طراحان وب بسیاری در ارتباط هستم که موفقترین آنها یا خود طراح گرافیک هستند و یا اینکه از مشورت یک طراح گرافیک بهره میبرند و اعتراف میکنم که تعدادشان در کشور ما اندک است. جالب اینکه برخی طراحان وب که تعداشان نیز کم نیست در برابر پیشنهادات سازنده گرافیستها مقاومت میکنند! این مسئله موجب شده تا ایشان چشم خود را بر روی نواقص زیبایی شناسی آثارشان ببندند و به تعریف و تمجید برخی مشتریان که یا از روی ناچاری و یا بواسطه وجود برخی ماژولها و یا حتی تخفیف بالا اقدام به خرید کردهاند دل خوش نمایند. مشتریانی که ممکن است از سواد بصری کافی نیز برخوردار نباشند و معیار اغلب ایشان، برخی امکانات، قیمت، سرعت لود سایت و یا سازگاری با فلان افزونهها و… باشد!
در این میان طراحانی نیز هستند که ضمن حفظ روح اثر مورد اقتباس، نگاهی جسورانه به ساختارهای بصری داشته و در تلاش به رهایی از اقتباس صرف هستند. بعنوان مثال میتوانم از قالبهای دیجی لند، آذین فایل و شاپ پلاس نام ببرم که شاید به لحاظ تکنیکی از متقدمان خود وام گرفته باشند، اما ارائه یک گرافیک روان و در عین حال ساده موجب چشم نوازی اثر ایشان به لحاظ بصری شده است. مورد سوم مثالهای بنده یعنی شاپ پلاس توسط جناب آقای سید رضا صالحی طراحی شده که با وجود حفظ شاکله اصلی قالب دیجی کالا (نسخه قدیم) از اصالت شخصی بالایی در زیبایی برخوردار است که اگر امکانات قالب دیگر ایشان یعنی ایران کالا را میداشت، قطعاً مورد اقبال بیش از پیش علاقهمندان این سبک واقع میشد.
برای اینکه نگاه دقیقتری به برخی ظرائف بصری مذکور داشته باشم، اثر دیگری از ایشان که قالبی برای فروش فایل تحت عنوان مگافایل است را شاهد گرفته و سعی میکنم با استفاده از سلیقه شخص طراح محترم، المانهایی از کار موفق او(به لحاظ بصری) را به اثر اخیر خودش یعنی قالب مگافایل تعمیم دهم.
در تصویر بالا که در مانیتور لپتاپ ۱۵ اینچی کپچر شده، برید کرامپ و عنوان صفحه، حجم قابل توجهی از میدان دید کاربر را به خود اختصاص داده به نحوی که در نگاه نخست از مشاهده عناوین سه محصول پایین باز میماند. قطعاً طراح محترم توانایی کوچک سازی این بخش را (تا حد اکثر ارتفاع ۴۰ پیکسل) دارد. این مهم در محصول دیگر ایشان یعنی قالب “شاپ پلاس” به زیبایی رعایت شده است (تصویر زیر). همچنین بزرگ بودن باکس محصول در این دسته و چینش ۳ تایی در هر سطر، با تغییر به باکس کوچکتر و تغییر به سطرهای ۴ تایی، بر زیبایی این برگه خواهد افزود.
نسبت مناسب برای درج عنوان صفحه و ایجاد فضای مناسب برای سایر المانها در قالب شاپ پلاس
در بخش نمایش دسته محصول نیز با قرار گرفتن المان قیمت، تخفیف و کلمه رایگان در سمت چپ و پایین باکس محصول، عملاً تعادل بصری هر باکس دچار خلل شده که در نهایت از زیبایی کل صفحه خواهد کاست (تصویر زیر). من با استفاده از سلیقه رنگی طراح محترم و با کمک المانهای موجود در دو قالب اخیر، این صفحه را به صورت دو پیشنهاد دیگر اصلاح کردم که میتوانید نتیجه را در دو تصویر بعدی شاهد باشید.
عدم تعادل بصری باکس محصول در دسته محصولی
اصلاح عدم تعادل بصری باکس محصول در دسته محصولی با برقراری تقارن المانها و اجرای اوت لاین و سایه برای افزایش کنتراست بصری که به کمک طرح آقای صالحی در قالب شاپ پلاس صورت گرفته است.
اصلاح عدم تعادل بصری باکس محصول در دسته محصولی با برقراری تقارن المانها و اجرای اوت لاین برای افزایش کنتراست بصری که به کمک طرح آقای صالحی در قالب شاپ پلاس صورت گرفته است.
در پایان این بخش ضمن ادای احترام به تلاش همکاران عزیزم در حیطهی طراحی وب، برای ایشان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم و آمادگی خود را جهت ارائه مشاوره مباحث هنری و زیبایی شناختی به این سروران برای ارتقای کیفی آثارشان اعلام میدارم.