زیردریایی جدید ایرانی کلاس فاتح
کابوس گران دشمنان ایران!
قصد داریم تا با زیردریایی فاتح ، جدیدترین شناور زیرسطحی نیمه سنگین ایران، که روز یکشنبه 28 بهمن طی مراسمی در پایگاه دریایی بندر عباس توسط رئیس جمهور رونمایی شد بیشتر آشنا شویم.
به گفته وزیر دفاع، امیر حاتمی، این زیردریایی کاملا ساخت داخل بوده و توسط متخصصین توانای سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع طراحی و تولید شده است و از جدیدترین تکنولوژیهای روز دنیا بهره میبرد.
زیردریایی فاتح با وزن 527 تن در دسته زیردریاییهای نیمه سنگین و بین زیردریاییهای سبک کلاس غدیر و زیردریاییهای سنگین کلاس یونس (کیلو) قرار میگیرد و طراحی آن بر مبنای ترکیب قدرت آتش و مانورپذیری است. این زیردریایی میتواند به مدت 5 هفته در عمق 200 متری آب حرکت کند.
زیردریایی کلاس فاتح (Fateh-class submarine) یک کلاس از زیردریایی است. یک زیرسطحی ۵۲۷ تنی که به عنوان یک زیردریایی نیمه سنگین تلقی شده و تناژ آن در زیرسطح ۵۹۳ تن است. این زیردریایی که از نظر مشخصات عملیاتی بسیار برتر از غدیر است، توانایی حرکت در عمق ۲۰۰ متر را به صورت عادی داشته و بیشینه عمق قابل دستیابی برای آن نیز ۲۵۰ متر است. فاتح توان دریانوردی به مدت ۳۵ روز را دارد که از این نظر نیز بهبود چشمگیری نسبت به زیردریایی غدیر مشاهده میشود. سرعت سطحی فاتح ۱۱ نات (۲۰٫۳۵ کیلومتر بر ساعت) و در حالت غوطه ور ۱۴ نات (۲۵٫۹ کیلومتر بر ساعت) است. این زیردریایی توانایی حمل موشکهای زیرسطحی، موشکهای دوشپرتاب سطح به هوا و همچنین امکان حمل نیروهای تکاور و رساندن آنها به نقاط مورد نظر را نیز دارد.
فاتح دارای ۴ مقر پرتاب اژدرهای کالیبر ۵۳۳ میلیمتری بوده و توانایی حمل ۸ مین دریایی را نیز دارد و همچنین دارای دو اژدر رزرو است.
زیرسطحی فاتح با برخورداری از ۱۲ نوع سونار مختلف شامل انواع فعال (اکتیو) و غیرفعال (پسیو) امکان پویش محیط اطراف خود را داشته و میتواند عمق، سرعت و صوت را تشخیص داده و حتی علیه نیروهای غواص دشمن نیز بهطور مؤثری عمل کند.
از سوی دیگر بنا بر اطلاعات رسمی منتشر شده از این زیردریایی، فاتح از ESM بهره میبرد که این سیستم در زیردریاییها، کار تشخیص، شناسایی و جهتیابی انواع امواج رادار و سیگنالهای مخابراتی منتشر شده از کشتیها، هواگردها، زیردریاییها و سایر منابع را بر عهده دارد. به کمک این سامانه آگاهی زیردریایی از موقعیت اطراف به منظور دفاع از خود یا تدارک یک درگیری و یا پشتیبانی اطلاعاتی از شناورهای خودی در صحنه نبرد افزایش مییابد. سامانه پشتیبانی اقدامات الکترونیکی یا ESM شامل گیرندههای امواج و سیگنالها، نمایشگرها و تجهیزات تحلیل و پردازشگر است. ارتباط دادهای این سامانه با سامانه مدیریت صحنه نبرد و سامانه کنترل آتش، حلقه تکمیلکننده کاربرد آن است.
همچنین موتور این زیردریایی نیز از نوع توربو ژنراتور میباشد. ژنراتور در یک زیردریایی وظیفه تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی را دارد. این انرژی الکتریکی میتواند از طرق مختلفی مانند موتور دیزل یا توربین بخار تأمین شود. توربوژنراتورها انرژی بخار را به انرژی الکتریکی تبدیل میکنند که برای تأمین انرژی الکتریکی لازم برای عملکرد زیردریایی مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از این سامانه میتواند مزیتهای عملکردی نسبت به استفاده از موتور دیزلی برای زیردریایی به همراه داشته باشد از جمله ایجاد نویز و ارتعاشات کمتر، مقاومت بالاتر در برابر شوکهای وارده و هزینه کمتر در چرخه عمر.
به گزارش خبرگزاری فارس ساخت این زیردریایی «حاصل بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ساعت کار و تلاش متخصصان صنایع دفاعی کشور با همکاری ۵۰۰ شبکه همکار شامل ۴۸ مرکز طراحی، ۱۲۰ مرکز صنعتی، ۸۰ شرکت دانش بنیان، ۵۷ مرکز دانشگاهی و ۱۹۵ مرکز پژوهشی کشور است».
پس از مراسم رونمایی در بندر عباس زیردریایی فاتح برای اولین ماموریت خود به آبهای جنوب کشور اعظام شده است.