اولین بخش از محصول که به رؤیت مشتری میرسد رنگ محصول و سپس تزئینات خارجی آن است. بنابر این طراحی رنگ محصول مبتنی بر فاکتورهای روانشناختی و بوم شناسی تأثیر به سزایی در جلب مخاطب دارد و امروزه توجه ویژهای به این مقوله صورت میگیرد. فام(Hue) رنگ، عنصری است که موجب تمیز آن از سایر رنگهاست، مثلاً : آبی، قرمز و … که خود این فام نیز میتواند از غلظت خاصی که به آن درجه اشباع (Saturation) آن رنگ گفته میشود، برخوردار باشد. آگاهی از ترکیبات رنگی و درجات خاکستری رنگها (پرده های رنگی) و شناخت انواع کنتراست (تضاد) رنگی، همه از مقولههای مهم در بازسازی رنگ هر محصولی به شمار میآیند. امروزه رنگها را در محدوده استاندار شدهای به نام پانتون (Pantone) طبقهبندی نمودهاند و هر رنگ دارای شناسنامهای متشکل از کدهای ترکیب نور رنگی(RGB) و طیف چاپی (CMYK) میباشد. در صنایع مختلف، همواره فارغ التحصیلان رشته نقّاشی به عنوان بالاترین مرجع تشخیص و انتخاب رنگ با رویکرد زیبایی شناسانه و کاربردی-روانشناختی به کار گرفته میشوند. این به آن علت است که آنها بیشترین واحدهای تخصصی را در این زمینه طی میکنند و همواره تا پایان عمر با این مقوله سروکار دارند.
به قلم: کمال محمدی مجد/مدیر نگارستان مهر/ ۱۷-۰۹-۱۳۹۴ خورشیدی
تذکر: اقتباس از مطالب با ذکر نام نویسنده و منبع بلا مانع است.