سرویس استریم بازی گوگل استادیا (Google Stadia) را بیشتر بشناسیم

سرویس استریم بازی گوگل استادیا (Google Stadia) را بیشتر بشناسیم

شرکت گوگل با معرفی سرویس استریم بازی خود با نام گوگل استادیا (Google Stadia) صنعت بازی را حیرت‌زده کرد. در این مقاله به هر آنچه که از آن منتشر شده می‌پردازیم، از قیمت احتمالی تا تاریخ عرضه آن.

گوگل استادیا قرار است به شما اجازه دهد تا به شکلی نوین به تجربه بهترین و باکیفیت‌ترین بازی‌ها بپردازید؛ البته تنها در صورتی که حداقل به اینترنت 25 مگابیت‌برثانیه دسترسی داشته باشید. اما نکته جالب اینجاست که در این امر، مشخصات سخت افزار شما مهم نیست. این بدین معناست که Google Stadia می‌تواند صنعت بازی را برای همیشه تغییر دهد.

گوگل استادیا دقیقا چیست؟

گوگل استادیا به معنای دقیق، یک کنسول نیست بلکه یک سرویس استریم بازی‌های ویدیویی است، چیزی شبیه به نتفلیکس. این سرویس همراه با یک دستگاه قدرتمند عرضه می‌شود که می‌توانید آن را به موبایل، تبلت، لپ تاپ، کامپیوتر و تلویزیون وصل کرده و بدون نیاز به داشتن دیسک بازی یا دانلود آن، به صورت مستقیم وارد یک بازی شده و آن را تجربه کنید. برای مثال یک بخش از یک بازی را در یوتیوب تماشا کرده‌اید، تنها با کلید روی گزینه Play، شروع به انجام بازی می‌کنید. نیازی نیست که یک موبایل گران قیمت یا یک کامپیوتر با مشخصات فنی بالا داشته باشید، شما با پایین‌ترین سیستم ممکن، می‌توانید گرافیک‌بالاترین بازی‌های تاریخ را به راحتی اجرا کنید و تنها نیاز به یک اینترنت با کیفیت دارید.

قیمت Google Stadia چه قدر خواهد بود؟

گوگل استادیا در زمان معرفی در کنفرانس توسعه ‌دهندگان بازی‌های ویدیویی (Game Developers Conference) مخاطبان را تحت تاثیر قرار داد اما متاسفانه گوگل اعلام نکرد که هزینه این پلتفرم چه قدر خواهد بود. ما هنوز نمی‌دانیم که چه میزان باید برای این سرویس پرداخت کنید اما براساس قیمت‌ سرویس‌های بازی فعلی (برای مثال سرویس سونی که ماهیانه 19.99 دلار است) باید انتظار داشته باشیم که گوگل استادیا حداقل چیزی بین 10 الی 20 دلار برای یک ماه اشتراک دریافت کند.

البته می‌توانیم انتظار اشتراک‌های مختلف را داشته باشیم و حتی بازیکنان اجازه داشته باشند به جای خرید یک ماه اشتراک، با هزینه کم، یک بازی بخصوص را خریداری کرده و سریعا به انجام آن بپردازند. گوگل به زودی اطلاع تازه‌ای در مورد قیمت اشتراک آن منتشر خواهد کرد.

تاریخ انتشار گوگل استادیا چه زمانی است؟

گوگل هنوز تاریخ انتشار دقیقی برای گوگل استادیا اعلام نکرده اما می‌دانیم که آن‌ها در تلاش‌اند تا پایان سال 2019 این سرویس را در آمریکا و اکثر بخش‌های اروپا عرضه کنند. بخش‌های دیگر جهان در سال 2020 اضافه می‌شود. حتی پس از عرضه این سرویس نباید انتظار داشته باشیم که در همه جا در دسترس باشد. با اینکه گوگل در این زمینه کمی مبهم صحبت کرده اما احتمال دارد که در ابتدا، کسانی که به مراکز داده‌های گوگل نزدیک هستند، از آن بهره‌مند شوند و ساکنان مناطق دور افتاده‌تر باید مدت بیشتری برای تجربه آن صبر کنند. احتمال انجام چنین کاری، به دلیلی نگرانی بر سر تاخیر، لگ و مشکلات اینترنت است که گوگل استادیا را ممکن است دچار مشکل کند. با نزدیک شدن به تاریخ انتشار، گوگل قطعا اطلاعات کاملی در این زمینه را منتشر خواهد کرد.

گوگل استادیا چه بازی‌هایی دارد؟

گوگل در کنفرانس توسعه ‌دهندگان بازی‌های ویدیویی در زمینه بازی‌های گوگل استادیا اطلاعات کاملی ارائه داد. آن‌ها اعلام کردند که بازی‌هایی همچون Assassin’s Creed Odyssey و Doom Eternal برای این سرویس منتشر می‌شود و استودیوی کیو گیمز (Q-Games) در حال ساخت یک بازی انحصاری برای آن است. بازی‌های ترد پارتی بدون شک نقش مهمی در فراگیر شدن این سرویس دارد اما گوگل می‌داند که برای موفقیت در بازار، به بازی‌های انحصاری درجه یک نیاز خواهد داشت. به همین دلیل است که یکی چهره‌های سرشناس سابق شرکت‌های یوبیسافت و EA یعنی جید ریموند (Jade Raymond) از سوی گوگل استخدام شده تا برای استادیا بازی‌های انحصاری با کیفیت تولید کند.

تا این لحظه هیچ بازی انحصاری برای استادیا معرفی نشده است اما تا تابستان، گوگل از آن‌ها پرده برخواهد داشت. گوگل اعلام کرده که در تابستان، لیست کامل بازی‌هایی که همزمان با افتتاح این سرویس در دسترس بازیکنان خواهد بود را اعلام می‌کند.

دسته بازی Google Stadia هم راه است

گوگل وعده داده تا گوگل استادیا با تعداد زیادی از کنترلرها سازگار خواهد بود، آن‌ها حتی در جریان کنفرانس GDC 2019 از دسته بازی ایکس باکس استفاده کردند. اما آن‌ها یک کنترلر اختصاصی نیز برای این سرویس طراحی کرده‌اند که شبیه چیزی بین دسته ایکس باکس و دوال‌ شاک 4 است. اینکه از چه کیفیتی برخوردار است و در مقایسه با رقبا، چه عملکردی دارد را باید دید اما جالب توجه است که تا چه اندازه مورد توجه قرار می‌گیرد و آیا می‌تواند به فروش خوبی دست پیدا کند یا خیر.

قدرت گوگل استادیا

همان طور که ذکر شد، بیشتر نگرانی بازیکنان پیرامون تاخیر، لگ و مشکلات اینترنت است اما به نظر می‌رسد که گوگل بتواند این نگرانی‌ها را مدیریت کند. تا اینجا بازخوردها نسبت به این سرویس بسیار مثبت بوده است. در جریان معرفی آن دیدیم که به راحتی می‌توانید دستگاه‌های خود را تعویض کرده و بازی خود را ادامه دهید (برای مثال نیمی از بازی را بر روی تلویزیون انجام داده و ادامه آن را بر روی گوشی هوشمند خود ادامه دهید). برای اینکه چنین چیزی امکان پذیر باشد، علاوه بر اینکه رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه دریافت می‌کنید، گوگل استادیا بدون شک باید از سخت افزار قدرتمندی بهره ببرد. و به همین دلیل است که این سرویس را باید تجربه گیمینگ نسل بعدی فرض کنیم، کنسولی که قوی‌تر از پلی استیشن 4 پرو و ایکس باکس وان ایکس است. هنوز هیچ کدام از بازی‌ها نتوانسته‌اند قدرت کامل این کنسول را به رخ بکشند اما احتمالا بازی‌های فرست پارتی انحصاری چنین کاری را انجام خواهند داد.

اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، گوگل استادیا در سال 2019 به بازار عرضه می‌شود و باید منتظر انقلابی بزرگ در زمینه بازی‌های ویدیویی باشیم.

منبع: gadgetnews.net

این مطلب را به اشتراک بگذارید!

دسته بندی مقالات

دعوت به همکاری

مجله آرت پیکو (کتاب هنر و فناوری) از تمامی علاقه‌مندان و صاحبان قلم برای ارسال مطالب مفید و مرتبط دعوت به همکاری می‌نماید تا مقالات را با نام ایشان منتشر سازد. ما تمامی افراد جامعه به خصوص هنرمندان، دانشمندان، دانشجویان و دانش‌آموزان را صاحبان این رسانه می‌دانیم.