کره شمالی و ناوگان مسافربری هوایی آن از نگاه توریستها!
به بهانه انتشار بخشی از تصاویر تهیه شده عکاس آرتور مابیوس(Arthur Mebius) در مجله نشنال ژئوگرافی و سایت این نهاد که از تجربیات سفرهای سه گانه او به کشور ایزوله و تحریم شده کره شمالی حاصل آمده و میتواند به بازنمایی بخشی از مشکلات مردم رنجدیده آن دیار کمک کند، بر آن شدیم تا ترجمه مطلب و تصاویر را بدون کم و کاست در وبلاگ هنرآنلاین نت منتشر کنیم. امیدواریم مطلب حاضر مورد توجه شما سروران قرار بگیرد و ما را از نظرات خود بهرهمند سازید.
نویسنده: گلنازخان(Gulnaz Khan)/ مترجم: کمال محمدی مجد– به نقل از مجله نشنال ژئوگرافی/ بخش گردشگری آرت پیکو (کتاب هنر و فناوری)
کره شمالی محدود شدهترین کشورهای جهان است؛ مسافرتهای بین المللی بسیار کم و صرفاً به مرزهای آن محدود است.
تحریمهای بین المللی، تأثیر ناخواستهای در کاهش تقاضای سفر هوایی داشته و این بدان معنا است که صنعت مسافرت هوایی کره شمالی در دوران طلایی هواپیمایی شوروی منجمد شده است!
آرتور مابیوس بعنوان عکاس میگوید: “کره شمالی یک کشور غیر عادی و برای بسیاری از مردم جذاب است؛ من فکر میکنم مردم کنجکاو هستند که ببینند که یک شرکت هواپیمایی چگونه ممکن است در چنین شرایط عجیبی فعال باشد! “
از سه سفر جداگانه کتاب عکس او، آسمان عزیز، هواپیما و مردم خطوط هوایی کره شمالی، ادای احترام به خدمههای اختصاصی هواپیمایی و عشق خود به هواپیمایی است
کتاب عکس او که حاصل 3 سفر مجزا به کره شمالی است ” آسمان عزیز،هواپیماها و کارکنان خطوط هوایی کره شمالی” نام دارد که در ادای احترام به خدمه خطوط هوایی و عشق ایشان به کارشان چاپ و عرضه شده است.
سوکائو(SOKAO) (خطوط هوایی شوروی سابق – کره شمالی) اکنون به نام شرکت هواپیمایی ایرکوریو(Air Koryo) شناخته میشود، این شرکت در ابتدا و در سال 1945 برای اتصال پیونگ یانگ و مسکو تاسیس شد و در سال 1993، آن را به نام فعلی درآوردند. این نام گزاری با الهام از سلسله تاریخی کوریو/ Koryo که حاکم شبه جزیره از 918-1392 A.D. بودند صورت پذیرفته است.
ناوگان این شرکت که از هواپیماهای مدل 1960 کلاسیک از نوع ایلیوشین ((Ilyushins، توپولف (Tupolevs) و آنتونوف (Antonovs) تشکیل یافته است، هنوز فعال است.
مابیوس توضیح میدهد: “با توجه به تحریمهای بینالمللی و محدودیتهای زیست محیطی، ناوگان هواپیماهای روسی مسنAir Koryo به ندرت در خارج از کشور پرواز میکنند.” “با این وجود، این هواپیماها و خدمه آنها آماده سرویس دهی هستند.”
این محدودیتها همراه با امتیاز یک ستاره از Skytrax، محدوده پروازهای بین المللی هواپیمای مسافری را فقط به دو منطقه در ولادیموخت روسیه و چین کاهش داده است. اما رتبه شرم آور Air Koryo در کنار رکورد ایمنی پایین آن و نیز کمبود امکانات استاندارد دیگر نظیرعدم برنامه پرواز منظم و وب سایت رسمی ثبت و صدور بلیط از مهمترین نواقص فعلی آن به شمار میرود.
مابیوس می گوید: “مردم با خدمات بد و هواپیماهای قدیمی مواجه هستند. “در واقع، در یک پرواز منظم از پکن، هواپیماهای توپولف (Tupolev) یا آنتونوف (Antonov) جدید سرویس میدهند، که نسبت به ایرباس ( Airbus) یا بوئینگ (Boeing) معروف نیستند.”
مابیوس میگوید:
طی یک پرواز 90 دقیقهای، مسافران از پذیرایی خدمه مؤدب، یک وعده غذا و نوشیدنی مجلل، از جمله آبجوی کره شمالی برخودارند. “در برخی از پروازها، خدمات غیر معمول مانند نمایش و اجرای گروههای گروه موسیقی کره شمالی با تکیه بر موسیقی نظامی نیز وجود دارد … و عبور از رودخانه یالو به فضای کره شمالی دراین سرویسها اجرا میشود.”
چندین شرکت هواپیمایی از طریق کمپینهای تبلیغاتی نسبت به جذب توریستهای خارجی فعالیت میکنند که برای ناوگان فعلی قابل ملاحظه است و حتی مابیوس ازجمله افرادی است که از طریق همین کمپینها جذب شده است.
او میگوید: “این یک افتخار است که من بواسطه تعهد خدمه این ناوگان، به این مجموعه علاقهمند شدم.” “این بسیار هیجان انگیز است.”
خللبانان منتظر خروج یکی از خدمه پرواز از هواپیمای توپولف-134 در فرودگاه بین المللی “پیونگ یانگ سانان” هستند.
خدمه پرواز نوبت استراحت خطوط هوایی کوریو، از داخل هواپیما بیرون را مشاهده میکنند.
یک خلبان به بررسی تایرهای هواپیمای توپولف-154 بین پروازهای فرودگاه بین المللی پیونگ یانگ سونان میپردازد.
یک خلبان در حال گرفتن عکس از عکاس آرتور مبریوس قبل از پرواز از فرودگاه کلما (وون سان، کانگ وون دو، کره شمالی).
یک کادر پرواز هواپیماهای مسافری در حال تماشای فرودگاه کلما.
یک گروه از خلبانان هواپیمایی کره شمالی.
روشنایی سقف هواپیمای توپولف-154.
خدمه پرواز در فرودگاه کلما از هواپیما از خارج میشوند، در حالی که یک مهندس از نردبان بالا میرود.
یک گروه از خدمه پرواز در تکاپوی پرواز بعدیشان. هواپیماهای توپولف-134 ،آنتونوف-24 و ایلیوشین-18 در فرودگاه ساندوک (Sondok Airport) در سندنگ نی، چانگ پیونگ گان (Chŏngp’yŏng-gun)،هامجیانگ نامدو (Hamgyong-namdo)، کره شمالی قرار دارند.
یک خلبان در داخل کابین هواپیمای توپولف-134
آنتونوف-24 در فرودگاه ساندوک (Sondok) که قبل از پرواز صبحگاهی به مقصد فرودگاه بین المللی پیونگ یانگ سانان، سوختگیری میشود.
خدمه شرکت هواپیمایی مسافربری در جشن سالگرد 40 سالگی ایرکوریو (Air Koryo) در هواپیما و در نزدیکی سونان آواز میخوانند.
پس از خنک کردن ترمزها و دنده فرود با آب، یک گروه از خلبانان توپولف-134موتورها را برای شب در فرودگاه کلما ایمن نگه میدارند.
کابین مسافران یک هلیکوپتر میل-17 (MIL-17) که برای حمل و نقل مقامات استفاده میشود.
یک خلبان در حال خروج از یک هلیکوپتر و یک مرد دوچرخه سوار در مقابل او.
بنای یادبود در خارج از فرودگاه بین المللی پیونگ یانگ سانان شامل تصاویر دو رهبر سابق کره شمالی است.
کلاههای خلبانان دریک ردیف و در خلال یک پرواز.
یکی از اعضای ارشد پرواز در حال توضیح ویژگیهای هواپیما به یک همکار در دوره آموزش.
دم هواپیما با پرچم کره شمالی تزئین شده است.
یکی از خدمه پرواز برای جلوگیری از بسته شدن در، ایستاده است.
یک تورولو-134 به سمت پیونگ یانگ پرواز میکند، در حالی که دو آنتونوف در فرودگاه کالما فرودگاه استراحت می کنند.
یک خلبان شرکت ایر کوریو در نزدیکی هواپیما ایستاده است.
یکی از خدمه شرکت هواپیمایی ایر کوریو بر روی سقف هواپیما.
یکی از کارکنان ایرکوریو در داخل کابین